]> git.baikalelectronics.ru Git - uboot.git/commitdiff
expo: Add support for scenes
authorSimon Glass <sjg@chromium.org>
Fri, 6 Jan 2023 14:52:37 +0000 (08:52 -0600)
committerTom Rini <trini@konsulko.com>
Mon, 16 Jan 2023 23:26:50 +0000 (18:26 -0500)
A scene is a single screen within an expo. It is possible to move between
scenes but only one can be displayed at once.

Add a basic implementation.

Signed-off-by: Simon Glass <sjg@chromium.org>
boot/scene.c [new file with mode: 0644]
boot/scene_internal.h [new file with mode: 0644]

diff --git a/boot/scene.c b/boot/scene.c
new file mode 100644 (file)
index 0000000..030f6aa
--- /dev/null
@@ -0,0 +1,414 @@
+// SPDX-License-Identifier: GPL-2.0+
+/*
+ * Implementation of a scene, a collection of text/image/menu items in an expo
+ *
+ * Copyright 2022 Google LLC
+ * Written by Simon Glass <sjg@chromium.org>
+ */
+
+#include <common.h>
+#include <dm.h>
+#include <expo.h>
+#include <malloc.h>
+#include <mapmem.h>
+#include <video.h>
+#include <video_console.h>
+#include <linux/input.h>
+#include "scene_internal.h"
+
+uint resolve_id(struct expo *exp, uint id)
+{
+       if (!id)
+               id = exp->next_id++;
+       else if (id >= exp->next_id)
+               exp->next_id = id + 1;
+
+       return id;
+}
+
+int scene_new(struct expo *exp, const char *name, uint id, struct scene **scnp)
+{
+       struct scene *scn;
+
+       scn = calloc(1, sizeof(struct scene));
+       if (!scn)
+               return log_msg_ret("expo", -ENOMEM);
+       scn->name = strdup(name);
+       if (!scn->name) {
+               free(scn);
+               return log_msg_ret("name", -ENOMEM);
+       }
+
+       INIT_LIST_HEAD(&scn->obj_head);
+       scn->id = resolve_id(exp, id);
+       scn->expo = exp;
+       list_add_tail(&scn->sibling, &exp->scene_head);
+
+       *scnp = scn;
+
+       return scn->id;
+}
+
+void scene_obj_destroy(struct scene_obj *obj)
+{
+       if (obj->type == SCENEOBJT_MENU)
+               scene_menu_destroy((struct scene_obj_menu *)obj);
+       free(obj->name);
+       free(obj);
+}
+
+void scene_destroy(struct scene *scn)
+{
+       struct scene_obj *obj, *next;
+
+       list_for_each_entry_safe(obj, next, &scn->obj_head, sibling)
+               scene_obj_destroy(obj);
+
+       free(scn->name);
+       free(scn->title);
+       free(scn);
+}
+
+int scene_title_set(struct scene *scn, const char *title)
+{
+       free(scn->title);
+       scn->title = strdup(title);
+       if (!scn->title)
+               return log_msg_ret("tit", -ENOMEM);
+
+       return 0;
+}
+
+int scene_obj_count(struct scene *scn)
+{
+       struct scene_obj *obj;
+       int count = 0;
+
+       list_for_each_entry(obj, &scn->obj_head, sibling)
+               count++;
+
+       return count;
+}
+
+void *scene_obj_find(struct scene *scn, uint id, enum scene_obj_t type)
+{
+       struct scene_obj *obj;
+
+       list_for_each_entry(obj, &scn->obj_head, sibling) {
+               if (obj->id == id &&
+                   (type == SCENEOBJT_NONE || obj->type == type))
+                       return obj;
+       }
+
+       return NULL;
+}
+
+int scene_obj_add(struct scene *scn, const char *name, uint id,
+                 enum scene_obj_t type, uint size, struct scene_obj **objp)
+{
+       struct scene_obj *obj;
+
+       obj = calloc(1, size);
+       if (!obj)
+               return log_msg_ret("obj", -ENOMEM);
+       obj->name = strdup(name);
+       if (!obj->name) {
+               free(obj);
+               return log_msg_ret("name", -ENOMEM);
+       }
+
+       obj->id = resolve_id(scn->expo, id);
+       obj->scene = scn;
+       obj->type = type;
+       list_add_tail(&obj->sibling, &scn->obj_head);
+       *objp = obj;
+
+       return obj->id;
+}
+
+int scene_img(struct scene *scn, const char *name, uint id, char *data,
+             struct scene_obj_img **imgp)
+{
+       struct scene_obj_img *img;
+       int ret;
+
+       ret = scene_obj_add(scn, name, id, SCENEOBJT_IMAGE,
+                           sizeof(struct scene_obj_img),
+                           (struct scene_obj **)&img);
+       if (ret < 0)
+               return log_msg_ret("obj", -ENOMEM);
+
+       img->data = data;
+
+       if (imgp)
+               *imgp = img;
+
+       return img->obj.id;
+}
+
+int scene_txt(struct scene *scn, const char *name, uint id, uint str_id,
+             struct scene_obj_txt **txtp)
+{
+       struct scene_obj_txt *txt;
+       int ret;
+
+       ret = scene_obj_add(scn, name, id, SCENEOBJT_TEXT,
+                           sizeof(struct scene_obj_txt),
+                           (struct scene_obj **)&txt);
+       if (ret < 0)
+               return log_msg_ret("obj", -ENOMEM);
+
+       txt->str_id = str_id;
+
+       if (txtp)
+               *txtp = txt;
+
+       return txt->obj.id;
+}
+
+int scene_txt_str(struct scene *scn, const char *name, uint id, uint str_id,
+                 const char *str, struct scene_obj_txt **txtp)
+{
+       struct scene_obj_txt *txt;
+       int ret;
+
+       ret = expo_str(scn->expo, name, str_id, str);
+       if (ret < 0)
+               return log_msg_ret("str", ret);
+       else if (ret != str_id)
+               return log_msg_ret("id", -EEXIST);
+
+       ret = scene_obj_add(scn, name, id, SCENEOBJT_TEXT,
+                           sizeof(struct scene_obj_txt),
+                           (struct scene_obj **)&txt);
+       if (ret < 0)
+               return log_msg_ret("obj", -ENOMEM);
+
+       txt->str_id = str_id;
+
+       if (txtp)
+               *txtp = txt;
+
+       return txt->obj.id;
+}
+
+int scene_txt_set_font(struct scene *scn, uint id, const char *font_name,
+                      uint font_size)
+{
+       struct scene_obj_txt *txt;
+
+       txt = scene_obj_find(scn, id, SCENEOBJT_TEXT);
+       if (!txt)
+               return log_msg_ret("find", -ENOENT);
+       txt->font_name = font_name;
+       txt->font_size = font_size;
+
+       return 0;
+}
+
+int scene_obj_set_pos(struct scene *scn, uint id, int x, int y)
+{
+       struct scene_obj *obj;
+
+       obj = scene_obj_find(scn, id, SCENEOBJT_NONE);
+       if (!obj)
+               return log_msg_ret("find", -ENOENT);
+       obj->x = x;
+       obj->y = y;
+       if (obj->type == SCENEOBJT_MENU)
+               scene_menu_arrange(scn, (struct scene_obj_menu *)obj);
+
+       return 0;
+}
+
+int scene_obj_set_hide(struct scene *scn, uint id, bool hide)
+{
+       struct scene_obj *obj;
+
+       obj = scene_obj_find(scn, id, SCENEOBJT_NONE);
+       if (!obj)
+               return log_msg_ret("find", -ENOENT);
+       obj->hide = hide;
+
+       return 0;
+}
+
+int scene_obj_get_hw(struct scene *scn, uint id, int *widthp)
+{
+       struct scene_obj *obj;
+
+       obj = scene_obj_find(scn, id, SCENEOBJT_NONE);
+       if (!obj)
+               return log_msg_ret("find", -ENOENT);
+
+       switch (obj->type) {
+       case SCENEOBJT_NONE:
+       case SCENEOBJT_MENU:
+               break;
+       case SCENEOBJT_IMAGE: {
+               struct scene_obj_img *img = (struct scene_obj_img *)obj;
+               ulong width, height;
+               uint bpix;
+
+               video_bmp_get_info(img->data, &width, &height, &bpix);
+               if (widthp)
+                       *widthp = width;
+               return height;
+       }
+       case SCENEOBJT_TEXT: {
+               struct scene_obj_txt *txt = (struct scene_obj_txt *)obj;
+               struct expo *exp = scn->expo;
+
+               if (widthp)
+                       *widthp = 16; /* fake value for now */
+               if (txt->font_size)
+                       return txt->font_size;
+               if (exp->display)
+                       return video_default_font_height(exp->display);
+
+               /* use a sensible default */
+               return 16;
+       }
+       }
+
+       return 0;
+}
+
+/**
+ * scene_obj_render() - Render an object
+ *
+ */
+static int scene_obj_render(struct scene_obj *obj, bool text_mode)
+{
+       struct scene *scn = obj->scene;
+       struct expo *exp = scn->expo;
+       struct udevice *cons, *dev = exp->display;
+       int x, y, ret;
+
+       cons = NULL;
+       if (!text_mode) {
+               ret = device_find_first_child_by_uclass(dev,
+                                                       UCLASS_VIDEO_CONSOLE,
+                                                       &cons);
+       }
+
+       x = obj->x;
+       y = obj->y;
+
+       switch (obj->type) {
+       case SCENEOBJT_NONE:
+               break;
+       case SCENEOBJT_IMAGE: {
+               struct scene_obj_img *img = (struct scene_obj_img *)obj;
+
+               if (!cons)
+                       return -ENOTSUPP;
+               ret = video_bmp_display(dev, map_to_sysmem(img->data), x, y,
+                                       true);
+               if (ret < 0)
+                       return log_msg_ret("img", ret);
+               break;
+       }
+       case SCENEOBJT_TEXT: {
+               struct scene_obj_txt *txt = (struct scene_obj_txt *)obj;
+               const char *str;
+
+               if (!cons)
+                       return -ENOTSUPP;
+
+               if (txt->font_name || txt->font_size) {
+                       ret = vidconsole_select_font(cons,
+                                                    txt->font_name,
+                                                    txt->font_size);
+               } else {
+                       ret = vidconsole_select_font(cons, NULL, 0);
+               }
+               if (ret && ret != -ENOSYS)
+                       return log_msg_ret("font", ret);
+               vidconsole_set_cursor_pos(cons, x, y);
+               str = expo_get_str(exp, txt->str_id);
+               if (str)
+                       vidconsole_put_string(cons, str);
+               break;
+       }
+       case SCENEOBJT_MENU: {
+               struct scene_obj_menu *menu = (struct scene_obj_menu *)obj;
+               /*
+                * With a vidconsole, the text and item pointer are rendered as
+                * normal objects so we don't need to do anything here. The menu
+                * simply controls where they are positioned.
+                */
+               if (cons)
+                       return -ENOTSUPP;
+
+               ret = scene_menu_display(menu);
+               if (ret < 0)
+                       return log_msg_ret("img", ret);
+
+               break;
+       }
+       }
+
+       return 0;
+}
+
+int scene_arrange(struct scene *scn)
+{
+       struct scene_obj *obj;
+       int ret;
+
+       list_for_each_entry(obj, &scn->obj_head, sibling) {
+               if (obj->type == SCENEOBJT_MENU) {
+                       struct scene_obj_menu *menu;
+
+                       menu = (struct scene_obj_menu *)obj,
+                       ret = scene_menu_arrange(scn, menu);
+                       if (ret)
+                               return log_msg_ret("arr", ret);
+               }
+       }
+
+       return 0;
+}
+
+int scene_render(struct scene *scn)
+{
+       struct expo *exp = scn->expo;
+       struct scene_obj *obj;
+       int ret;
+
+       list_for_each_entry(obj, &scn->obj_head, sibling) {
+               if (!obj->hide) {
+                       ret = scene_obj_render(obj, exp->text_mode);
+                       if (ret && ret != -ENOTSUPP)
+                               return log_msg_ret("ren", ret);
+               }
+       }
+
+       return 0;
+}
+
+int scene_send_key(struct scene *scn, int key, struct expo_action *event)
+{
+       struct scene_obj *obj;
+       int ret;
+
+       list_for_each_entry(obj, &scn->obj_head, sibling) {
+               if (obj->type == SCENEOBJT_MENU) {
+                       struct scene_obj_menu *menu;
+
+                       menu = (struct scene_obj_menu *)obj,
+                       ret = scene_menu_send_key(scn, menu, key, event);
+                       if (ret)
+                               return log_msg_ret("key", ret);
+
+                       /* only allow one menu */
+                       ret = scene_menu_arrange(scn, menu);
+                       if (ret)
+                               return log_msg_ret("arr", ret);
+                       break;
+               }
+       }
+
+       return 0;
+}
diff --git a/boot/scene_internal.h b/boot/scene_internal.h
new file mode 100644 (file)
index 0000000..e8fd765
--- /dev/null
@@ -0,0 +1,123 @@
+/* SPDX-License-Identifier: GPL-2.0+ */
+/*
+ * Internal header file for scenes
+ *
+ * Copyright 2022 Google LLC
+ * Written by Simon Glass <sjg@chromium.org>
+ */
+
+#ifndef __SCENE_INTERNAL_H
+#define __SCENE_INTERNAL_H
+
+/**
+ * expo_lookup_scene_id() - Look up a scene ID
+ *
+ * @exp: Expo to use
+ * @id: scene ID to look up
+ * Returns: Scene for that ID, or NULL if none
+ */
+struct scene *expo_lookup_scene_id(struct expo *exp, uint scene_id);
+
+/**
+ * resolve_id() - Automatically allocate an ID if needed
+ *
+ * @exp: Expo to use
+ * @id: ID to use, or 0 to auto-allocate one
+ * @return: Either @id, or the auto-allocated ID
+ */
+uint resolve_id(struct expo *exp, uint id);
+
+/**
+ * scene_obj_find() - Find an object in a scene
+ *
+ * Note that @type is used to restrict the search when the object type is known.
+ * If any type is acceptable, set @type to SCENEOBJT_NONE
+ *
+ * @scn: Scene to search
+ * @id: ID of object to find
+ * @type: Type of the object, or SCENEOBJT_NONE to match any type
+ */
+void *scene_obj_find(struct scene *scn, uint id, enum scene_obj_t type);
+
+/**
+ * scene_obj_add() - Add a new object to a scene
+ *
+ * @scn: Scene to update
+ * @name: Name to use (this is allocated by this call)
+ * @id: ID to use for the new object (0 to allocate one)
+ * @type: Type of object to add
+ * @size: Size to allocate for the object, in bytes
+ * @objp: Returns a pointer to the new object (must not be NULL)
+ * Returns: ID number for the object (generally @id), or -ve on error
+ */
+int scene_obj_add(struct scene *scn, const char *name, uint id,
+                 enum scene_obj_t type, uint size, struct scene_obj **objp);
+
+/**
+ * scene_menu_arrange() - Set the position of things in the menu
+ *
+ * This updates any items associated with a menu to make sure they are
+ * positioned correctly relative to the menu. It also selects the first item
+ * if not already done
+ *
+ * @scn: Scene to update
+ * @menu: Menu to process
+ */
+int scene_menu_arrange(struct scene *scn, struct scene_obj_menu *menu);
+
+/**
+ * scene_menu_send_key() - Send a key to a menu for processing
+ *
+ * @scn: Scene to use
+ * @menu: Menu to use
+ * @key: Key code to send (KEY_...)
+ * @event: Place to put any event which is generated by the key
+ * @return 0 if OK, -ENOTTY if there is no current menu item, other -ve on other
+ *     error
+ */
+int scene_menu_send_key(struct scene *scn, struct scene_obj_menu *menu, int key,
+                       struct expo_action *event);
+
+/**
+ * scene_menu_destroy() - Destroy a menu in a scene
+ *
+ * @scn: Scene to destroy
+ */
+void scene_menu_destroy(struct scene_obj_menu *menu);
+
+/**
+ * scene_menu_display() - Display a menu as text
+ *
+ * @menu: Menu to display
+ * @return 0 if OK, -ENOENT if @id is invalid
+ */
+int scene_menu_display(struct scene_obj_menu *menu);
+
+/**
+ * scene_destroy() - Destroy a scene and all its memory
+ *
+ * @scn: Scene to destroy
+ */
+void scene_destroy(struct scene *scn);
+
+/**
+ * scene_render() - Render a scene
+ *
+ * This is called from expo_render()
+ *
+ * @scn: Scene to render
+ * Returns: 0 if OK, -ve on error
+ */
+int scene_render(struct scene *scn);
+
+/**
+ * scene_send_key() - set a keypress to a scene
+ *
+ * @scn: Scene to receive the key
+ * @key: Key to send (KEYCODE_UP)
+ * @event: Returns resulting event from this keypress
+ * Returns: 0 if OK, -ve on error
+ */
+int scene_send_key(struct scene *scn, int key, struct expo_action *event);
+
+#endif /* __SCENE_INTERNAL_H */